Av: Geir Ødegården, NBCC-medlem
Bobil og Caravan magasinet, nr 6 Desember 2020

Ferie 2020: Med motorsykkel og Camp-let!

Dette året bestemte vi oss for å teste ut en ny form for campingferie. Vi solgte bobilen for senere å kjøpe oss en noe mindre bobil utpå høsten. Nå hadde vi kjøpt oss en Honda Goldwing 1800 som var «triket» som det heter. Det vil si den har tre hjul og er god å dra tilhenger med.

Men det var ikke tilhenger vi hadde bruk for. Vi måtte ha noe på slep som vi kunne bo og sove i, så valget ble en Comanche Camp-let. Den hadde bra med bagasjeplass og vi kunne bo og sove i den tilnærmet likt som i en «bitte liten» bobil. Vi bestemte oss for å besøke ei venninne oppe i Trøndelag, men også kjøre innom flere destinasjoner på turen som vi tidligere hadde besøkt med bobil. Første stopp skulle bli på Notodden. Nærmere bestemt Nesøya Bobilparkering. Ikke mange milene å kjøre, men allikevel nok da avreisen ble noe sent på dagen.

Full last

Vi startet opp «motorsykkelen», tok snarveien over Valebøheia med Camp-let’n som var lastet med stoler, bord, gitar, forsterker og mye mer. Den veien hadde vi aldri tidligere kjørt med bobil da jernbaneundergangen på veien var alt for lav for en høy bobil. Men nå var det bare å gasse på med hytta på slep. Plutselig var vi på Notodden, fant oss en ledig plass blant alle bobilene og var kjempeglade for at vi hadde motorsykkel og Camp-let. Hadde vi kjørt bobil så ville vi ikke fått plass da det var smekk fullt på plassen. Vi rigget oss til og satte ut bord og stoler, koblet strøm til Camp-let’n og alt var nå bare fryd og gammen. Nå var det deilig å være på tur igjen!

Bare for bobiler?

Kona og jeg merket fort at det var noen av camperne som kikket litt ekstra på oss denne gangen. De synes vel vi hadde en litt «rar» og kanskje litt spesiell måte å feriere på, men som vi synes bare var kjekt og moro! Nå skulle det vise seg at det kanskje ikke var så merkelig at enkelte av bobilfolka kikket litt rart. Vi hadde tenkt over det, men det var faktisk ikke lov å være der med motorsykkel og Camp-let, denne plassen var KUN for bobiler! Sjefen på plassen kom litt senere og fortalte oss at her kunne vi egentlig ikke være, men la til at siden vi allerede hadde rigget oss til og at jeg attpåtil var født på Notodden så skulle vi få slippe å pakke ned igjen og vi fikk lov til å være der allikevel. Vi ble lettet, takket og bukket for det, og sa at neste gang kommer vi med bobil.

Sandviken Camping

Dagen etter pakker vi ned igjen og kjører opp langs Tinnsjøen og videre opp til Tinn Austbygd og Sandviken Camping. Et flott sted vi har vært på mange ganger tidligere. Der bor også barn og barnebarn, og da er det jo ekstra kjekt og komme dit. På Sandviken Camping er det en egen plass for telt og motorsykler, så her visste vi at vi kunne menge oss sammen med de andre campinggjestene. Vi ble værende på Sandviken i noen dager og fikk besøk av barn og barnebarn og koste oss! Etter tre dager i Austbygda pakker vi sammen, kobler Camp-let’n på motorsykkelen og kjører til Fagernes. Turen går opp Tessungdalen over Imingfjell og ned til Geilo. Videre over Valdresflya og jammen gikk det unna. Goldwingen med hytte på slep var ingen sinke i trafikken, plutselig så var vi på Fagernes Camping. En flott plass som vi har vært på flere ganger tidligere og som vi bare måtte innom. Her fant vi oss en idyllisk plass nede ved vannet og ble en hel uke. Fikk også mange av campinggjestene på besøk, kjente og ukjente som bare måtte se kjøredoningen vår og samtidig se hvordan vi hadde det inne i Camp-let’n eller Hytta som vi kaller den.

Oppmerksomhet

På vår ferietur denne gangen kom det flere fastboende og ferierende som spurte om det var OK å ta bilder av vår farkost, noe som vi selvfølgelig sa ja til, for dette var jo bare moro. Det ble tatt bilder fra alle vinkler og kanter. Som tidligere musiker i orkester har jeg vært vant til å bli tatt bilder og film av, men dette tok kaka. Aldri har vi opplevd maken til masse fotografering, men det var jo selvfølgelig bare hyggelig! Mange ble overrasket da de så hva vi hadde fått plass til av både bord, stoler, porta-potti, gitar og forsterker med mer inne i vår lille hytte. Så var tiden inne for å ta farvel med Fagernes Camping og mange hyggelige bekjentskaper. Uka gikk jo så alt for fort men vi skulle videre opp til Trøndelag, nærmere bestemt til Hasselvika på Fosenhalvøya.

Dombås

På veien mot Trøndelag stopper vi for å overnatte på Domaas Gård, Hyttetun og Caravancamp. Der blir vi tatt imot av sjefen selv, Roar Domaas, en hyggelig og gjestfri eier av stedet. Etter og ha blitt vist rundt på campingplassen sier han at vi kan parkere der vi selv synes det passer. Dette var jo helt enestående og vi plasserer oss helt ytterst på plassen og får en fantastisk panoramautsikt ut over dalen. Litt utpå kvelden kommer det gjester fra campingen med ønske om at vi synger og spiller litt for dem. Å ja, hvorfor ikke tenker vi og henter frem gitar og mikrofoner og så ble det dans og musikk til langt på kveld. Veldig koselig å spille for turfolket, det blir alltid liv og moro! Vi likte oss så godt på Dombås at vi ble en ekstra natt og har allerede bestemt oss for at vi skal tilbake dit neste sommer med bobil eller «hytte» på slep? Vi får se hvilket kjøretøy vi velger? Begge fremkomstmidler fungerer for oss!

Til Trøndelag

Etter to innholdsrike dager på Dombås setter vi kursen mot Trøndelag og Hasselvika. Her har Hilde, som er en venninne av kona og meg, ordnet til en fin campingplass for oss rett utenfor sitt eget hus og stuevindu. Må legge til at vi ble tilbudt overnatting inne, men grunnet min dyreallergi måtte overnattingen bli i hytta vår på hjul. I Hasselvika ble vi så godt tatt vare på at vi ble en hel uke, før vi siktet oss ned igjen mot sør. Vi kjørte hjem igjen med en god følelse av en spennende og opplevelsesrik tur! Heia Hasselvika! Må ta med at værgudene var med oss på hele turen, sol, sol og atter sol, kunne ikke vært bedre! Neste sommer treffer vi kanskje flere som kjører motorsykkel med hytte på slep? Vi gleder oss!

Campingplass(er) i området:

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.